Informatica e diritto, XXXVII Annata, Vol. XX, 2011, n. 1-2, pp. 105-127

Marco Ricolfi, Josef Drexl, Mireille  van Eechoud, Kathleen Janssen, Maria Teresa Maggiolino,
Federico Morando, Cristiana Sappa, Paul Torremans, Paulo Uhlir, Raimondo Iemma

The "Principles Governing Charging" for Re-use of Public Sector Information

Il riutilizzo dei dati pubblici: principi di tariffazione

Riassunto: Questo contributo si propone di studiare la questione dei principi di tariffazione per il riutilizzo dei dati pubblici. Questi principi saranno soggetti a una revisione della direttiva che mira a esplorare le diverse opzioni possibili in materia ed eventuali modifiche legislative. In via di principio tutte le questioni relative alle tariffe sono soggette a scrutinio. Tuttavia LAPSI si limita a studiare il tema che segue: possibili eccezioni alla regola del costo marginale per il riutilizzo. Attualmente gli enti pubblici possono imporre il costo dell'ottenimento, produzione, riproduzione e disseminazione dei dati ed eventualmente un congruo utile (art. 6). Se il limite massimo delle tariffe fosse abbassato al costo marginale di riproduzione e disseminazione dei documenti e vi fosse la possibilità di introdurre una lista esaustiva di clausole, quali potrebbero essere queste eccezioni? Chi le deciderebbe? In questa ottica, questa analisi si concentra su un ipotetico regime che: - indichi un tetto massimo per le tariffe sul riutilizzo, e cioè il costo marginale di riproduzione e disseminazione dei documenti; - ammetta che la regola è correlata da eccezioni specifiche. L'assunto è che le attuali regole sulle tariffe siano modificate e che l'attuale regola secondo cui le tariffe per il riutilizzo coprono i costi di ottenimento, produzione dei dati ed eventualmente un congruo utile diventi una semplice eccezione in ipotesi specificamente designate.

Abstract: This position paper aims to address the issue of principles governing charging for re-use of public sector information held by public sector bodies. These principles will be subject to the impact assessment exercise under Art. 13(2) of the Directive and to a thorough review intended to explore different policy options in the area and possible legislative amendments. While in principle the whole area of charges is subject to scrutiny, the issue for which LAPSI's contribution is sought is more limited and is described as follows: possible exceptions to a default rule of charging only marginal costs. Currently public sector bodies can charge the cost of collection, production, reproduction and dissemination, together with a reasonable return on investment (Art. 6). If the upper limit for charging was lowered to the marginal costs of reproduction and dissemination of documents, with a possibility for a limited number of exhaustively spelled out exceptions, what could these exceptions be (taking into account e.g. the self-financing obligations of some public sector bodies, investment on digitising documents etc...) ? Who would decide in practice on the exceptions (Member States, public sector bodies)? Accordingly, the analysis presented here specifically focuses on an hypothetical regime which i. provides that charging is subject to an upper limit (or ceiling), identified with the marginal costs of reproduction and dissemination of documents; and ii. admits that the default is overridden by specific exceptions. The underlying assumption is that the current rules concerning charges are amended; and that the current recoverability also of the cost of collection and production of the documents, as well as of a reasonable return on investment made in view of the collection, production, reproduction and dissemination from charges made by public sector bodies is for the future admitted only in specific, exceptional cases. While the present discussion shall mainly deal with the identification of the various options available under the new regime as far as exceptions are concerned and with the governance level at which decisions on the same exceptions should be taken, the scrutiny shall extend to the rationale itself of this hypothetical new regime, to the extent necessary to clarify the available options.

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