Informatica e diritto, VIII Annata, Vol. VIII, 1982, n. 2, pp. 161-208

Ejan Mackaay

La documentation juridique au Québec au debut des années '80. Les résultats d'un sondage

Legal Documentation in Québec at the Beginning of the 80's. The Results of a Survey

La documentazione giuridica nel Quebec all'inizio degli anni '80. I risultati di un'indagine

The 70's were an epoch of great change in the area of legal documentation in Québec. Some of these changes were substantially innovative, regarding not only traditional publications but also the possibility of using microfilmed data or of carrying out research on legal information in automated systems. During the same period an organization with specific statutory responsibilities in the field of legal documentation was set up. The results of two surveys, carried out at the beginning and at the end of the ten-year period, on the level of user satisfaction and the modalities for the use of legal information in the province of Québec were described. The later of the two surveys was carried out by the Centre de sondage of the University of Montreal on behalf of the Société Québécoise d'Information Juridique (SOQUIJ). The comparison between the data arising out of the two surveys is divided into various sectors going from the analysis of the different modalities in searching for information used by the various categories of legal operators, to the examination of data relative to the average number of searches carried out and to the main difficulties met in searching, apart from the identifying of the users who normally carry out the searches and the analysis of the research tools used. An entire paragraph is devoted to the evaluation of the documentation and services provided by SOQUIJ (amongst others case law collections, inventories of the law, a consulting and automated documentation service). A series of conclusions and recommendations and many tables enrich the article.

Gli anni '70 sono stati nel Québec epoca di grandi cambiamenti nel campo della documentazione giuridica. Alcuni di quei cambiamenti sono stati sostanzialmente innovativi, riguardando non solo le pubblicazioni tradizionali, ma anche la possibilità di disporre di dati microfilmati o d'effetttuare la ricerca d'informazioni giuridiche in sistemi atuomatici; nello stesso arco di tempo è stata creata anche un'organizzazione con specifiche responsabilità statutarie nel campo della documentazione giuridica. Nell'articolo sono illustrati i risultati di due indagini condotte, all' inizio e alla fine del decennio, al fine di valutare il grado di soddisfazione dei giuristi nei confronti dei sistemi di documentazione giuridica esistenti nella provincia del Québec e l'uso che essi ne fanno. L'ultima delle due indagini è stata effettuata dal Centre de sondage de l'Université de Montréal per conto della Société Québécoise d'Information Juridique (SOQUIJ). Il confronto tra i dati ricavati nei due sondaggi è articolato in vari settori che vanno dalla rilevazione delle differenti abitudini di ricerca dell' informazione all' interno delle varie categorie di operatori del diritto all' esame dei dati relativi al numero delle ricerche mediante effettuate e alle difficoltà principali in esse incontrate, dall' individuazione delle persone che di norma svolgono le ricerche all'analisi degli strumenti utilizzati. Un intero paragrafo è dedicato alla valutazione dei prodotti e dei servizi forniti dal SOQUIJ (tra cui le raccolte di giurisprudenza, i repertori di diritto e il servizio di consultazione e documentazione informatizzate), mentre integrano l'articolo una lunga serie di conclusioni e raccomandazioni e un ricco apparato di tavole.

vai al testo integrale / see full text