Informatica e diritto, XLIII Annata, Vol. XXVI, 2017, n. 1-2, pp. 419-435

Luisa Lodevole

L’uso delle tecnologie digitali nel contesto della scuola:
attività didattiche, comunicazioni scuola-famiglia e rilievi penalistici

The Use of Digital Technologies in the Context of Schools:
Educational Activities, Communication between School and Families
and Criminal Aspects

Il contributo offre un’analisi dell’attuale situazione di fatto che ha visto diffondersi l’uso delle tecnologie digitali nel mondo della scuola, fenomeno che ha sollevato molte questioni giuridiche, per esempio sotto il profilo della vigilanza sull’uso degli strumenti da parte dei minori. Nel saggio sono approfonditi, in particolare, la disciplina della responsabilità civile e penale degli insegnanti e i nuovi adempimenti imposti dalla l. 71/2017 sul cyberbullismo.

The paper presents an analysis of today’s situation, in which the use of digital technologies is definitely widespread in the world of education. This phenomenon has raised legal questions, e.g., concerning the obligation to watch over their use by underage people. In particular, the paper focuses on the legal framework concerning teachers’ civil and criminal responsibility and on new obligations imposed by L. 71/2017 about cyberbullying.

vai al testo integrale / see full text