Informatica e diritto, XV Annata, Vol. XV, 1989, n. 1, pp. 7-13

Vittorio Frosini

Human rights in the computer age

I diritti umani nell'età del computer

During the latter half of this century a real anthropological change hastaken place: man, as a symbol of all humanity, in its global dimension, has created a new image of himself, the «new man» wholives and works in the computer age. This «mew man» is different from the men of all prior generations mainly because, thanks totechnological progress, he is able to communicate simultaneously with any other human being anywhere on earth, and is also able to leavehis natural environment, exploring space, and to avail himself of the assistance of powerful computers which enable him to make quick andcorrect decisions. These new conditions of human life must be reflected upon carefully by examining the ethical questions theyimply. We are observing man's «rebirth» which leads to radical transformations in his models of thought and behaviour. Thenecessity, therefore, arises to place these new experiences correctly within the framework which life today proposes, by making a carefulindividual and collective ethical evaluation of them. Technological progress has been most beneficial to humanity but, at the same time,it seems to attack the dignity of the individual. It is, in fact, man who confers a positive or negative value on progress: the discoveriesmade to improve the quality of life have also be used to threaten and impoverish the spiritual resources of humanity. For this reason, acritical survey of the new philosophies and new behavioural models emerging in the computer age cannot assume the tone of an apologybut, instead, must stimulate analysis by effectively encouraging moral tension. The new ethics should be in harmony with the timesand, therefore, they must here as closely as possible to the problems and values expressed in the reality which surrounds them. Thefundamental elements on which the spiritual life on an individual are based are, apart, from the right to life (understood in a wider sensethan simple survival), the right to liberty (which can be defined as the individual's «moral integrity») and theright to happiness, which is an insuppressible need of a human being. Thelast of these rights, in particular, in as far as it cannot be reached if it is not recognized and protected by the collectivity,demonstrates how important it is thuat society be organized in a coherent and orderly manner.

Durante la seconda metà di questo secolo ha avuto luogo una vera e propria mutazione antropologica: l'uomo, come simbolo di tutta l'umanità, nella sua dimensione globale, ha creato una nuova immagine di se stesso, l'"uomo nuovo" che vive e opera nell'era del computer. Questo "uomo nuovo" è diverso dagli uomini di tutte le generazioni precedenti soprattutto perchè, grazie ai progressi tecnologici conseguiti, è in grado di comunicare simultaneamente con qualunque altro essere umano sulla terra, ma anche di uscire dal suo stesso ambiente naturale, avventurandosi nell'esplorazione dello spazio, e d'avvalersi dell'ausilio di potenti elaboratori elettronici per prendere decisioni rapide e precise. Su queste nuove condizioni della vita umana occorre svolgere un'approfondita riflessione, esaminando le questioni etiche implicate. Si sta assistendo a una "rinascita" dell'uomo, che omporta trasformazioni radicali nei suoi modelli di pensiero e di comportamento; sorge però l'esigenza d'inquadrare correttamente le nuove esperienze che la vita oggi propone, rapportandole a una precisa valutazione etica, individuale e sociale. Il progresso tecnologico ha recato notevoli benefici all'umanità, ma, nello stesso tempo, sembra assalire la stessa dignità della persona. È l'uomo, infatti, che conferisce una valenza, positiva o negativa, al progresso: le scoperte fatte per  migliorare la qualità della vita sono servite anche per minacciare e impoverire le risorse spirituali dell'umanità. Per questo motivo una rassegna critica delle nuove filosofie e dei nuovi modellli comportamentali emergenti nell'era dei computer non può assumere il tono di un'apologia, ma deve invece stimolare l'analisi, sollecitando un'efficace tensione morale. La nuova realtà etica dovrà essere in armonia coi tempi e quindi aderire il più possibile ai problemi e ai valori espressi dalla realtà che ci circonda. Gli elementi fondamentali su cui si basa la vita spirituale dell'individuo sono, oltre al diritto alla vita stessa (inteso in un senso più ampio della semplice sopravvivenza), il diritto alla libertà (che può essere definita come "integrità morale" della persona) e il diritto alla felicità, che corrisponde a un bisogno insopprimibile dell'essere; quest'ultimo, in particolare, in quanto non può realizzarsi se non è riconosciuto e protetto dalla collettività, evidenzia l'importanza d'una organizzazione sociale coerente e ordinata.

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