Informatica e diritto, XVI Annata, Vol. XVI, 1990, n. 1, pp. 171-190
Jos Dumortier
The Effectiveness of Legal Data Banks
L'efficacia delle banche dati giuridiche
We may intend for the effectiveness of a system mean, in general, its capacity to produce the desired effect. With reference to legal data banks, users' expectations are found on two levels. Firstly, like every documentation system, a legal data bank should be able to provide the requested information in a reasonably comprehensive and precise fashion, but it should also give easy and rapid access («internal effectiveness»). The effectiveness of a documentary system can, instead, be assessed from a different point of view by comparing the results obtained with the objectives which were initially set («external effectiveness»). Among the last, the following are usually considered: promotion of the modernization of the law through the more rapid and effective diffusion of case law and legal literature (both are particularly sensitive to social change); achievement of greater certainty in the law by giving citizens better informationand, finally, simplification of judicial procedures through a more rational organization of the required information. In general, the more legal information is disseminated the better the courts should function; the authority of the courts of first instance should become greater with a resulting decrease in appeals. As numerous studies have already demonstrated, the phenomenon of the insufficient utilization of legal data banks exists in many countries, particularly when compared with the expectations of the 1970's. Inorder to understand the present situation regarding legal documentary systems, it is useful to examine their internal effectiveness by distinguishing the aspects relating to the documentary basis (coverage, sources, speed of updating, etc.), to the representation of the documents (full text, classification, indexing, etc.), to the search language (Boolean operators, menus, expert systems, etc.), to the means of communication (technical apparatus, software, telecommunication networks, etc.) and to the actual distribution of data banks (tariffs, promotion, user training, etc.). Other important issues, relating to the complex research into the effectiveness of legal documentation systems, are those concerned with the ability of users to carry out searches, with the role of public authorities (large legal data banks, organized on a national level, could constitute «concentrated basins» from which private individuals, universities, government departments, etc., could draw on for building their own specialized data banks), with the utilization of legal data banks in the Public Administration (by promoting the use of these information systems within public bodies, valuable indicators could be obtained for increasing their functionality and effectiveness), with the problem of multilingualism in Europe (information systems specialized in national law from different European countries and available in a common language could function as national «concentrated basins» of great interest even for private publishing houses) and, finally, with the role of legal data banks in the management of the State (knowledge representation languages are already being designed which may be very useful in public sector management).
Per efficacia d'un sistema, in generale, può intendersi la capacità del
sistema stesso di produrre l'effetto desiderato. Con riferimento alle
banche di dati giuridici le attese degli utenti si collocano a un duplice
livello.
In primo luogo, come ogni sistema documentario, la banca di dati giuridici
dev'essere atta a fornire le informazioni richieste con un grado
ragionevole d'esaustività e di precisione, ma anche in condizioni
d'agevole accesso ("efficacia interna"). Da un punto di vista diverso è possibile, invece, valutare l'efficacia
d'un sistema documentario rapportando i risultati conseguiti agli
obiettivi inizialmente prefissati ("efficacia esterna"). Tra questi
sono di solito considerati: il rinnovamento del diritto per mezzo d'una
diffusione più rapida ed efficace della giurisprudenza e della letteratura
giuridica (entrambe particolarmente sensibili ai cambiamenti sociali); il
conseguimento d'una maggiore certezza del diritto attraverso una migliore
informazione dei cittadini; infine, lo snellimento delle procedure
giudiziarie per effetto, da una parte, della loro progressiva
standardizzazione e, dall'altra, d'una più razionale organizzazione
delle informazioni richieste. In generale, si dovrebbe ottenere un miglior
funzionamento della Giustizia, in quanto, ottimizzando la diffusione
dell'informazione giuridica, dovrebbe accrescersi l'autorità dei giudici
di prima istanza, con una conseguente diminuzione dei giudizi d'appello.
Com'è invece confermato da numerosi studi, nella maggior parte dei Paesi,
soprattutto a confronto con le aspettative concepite negli anni Settanta,
s'assiste al fenomeno d'una scarsa utilizzazione delle banche di dati
giuridici.
Per rendersi conto dell'attuale situazione dei sistemi documentari nel
diritto è utile esaminare la loro efficacia interna, distinguendone gli
aspetti relativi al fondo documentario (fonti, copertura, rapidità
d'aggiornamento, ecc.), alla rappresentazione dei documenti (testo
integrale, classificazione, indicizzazione, ecc.), al linguaggio di
ricerca (operatori booleani, menù, sistemi esperti, ecc.), ai mezzi di
comunicazione (attrezzature tecniche, software, reti di telecomunicazione,
ecc.) e alla stessa distribuzione della banca di dati (tariffazione,
promozione, formazione degli utenti, ecc.).
In merito alla complessa indagine sull'efficacia dei sistemi di
documentazione nel diritto, altre importanti questioni riguardano
l'abilità degli utenti nell'effettuare le ricerche, il ruolo delle autorià
pubbliche (le grandi banche di dati giuridici organizzate a livello
nazionale potrebbero costituire una sorta di "bacino di concentrazione" da
cui i privati, le università, le amministrazioni, ecc. potrebbero
attingere i dati di loro interesse per costruirsi le loro banche di dati
specializzate), l'utilizzazione delle banche di dati nella Pubblica
Amministrazione (promuovendo l'impiego di questi sistemi informativi
presso le strutture pubbliche, si potrebbero ottenere indicazioni
indispensabili per accrescerne la funzionalità e l'efficacia), il problema
del multilinguismo in Europa (sistemi informativi specializzati nel
diritto nazionale nei diversi Paesi europei e disponibili in una lingua
comune potrebbero funzionare come "bacini di concentrazione" nazionali di
grande interesse anche per gli editori privati) e, infine, il ruolo delle
banche di dati giuridici nella gestione dello Stato (si stanno già
elaborando linguaggi per la rappresentazione della conoscenza giuridica
che potranno risultare di grande utilità nella gestione amministrativa
pubblica).