Informatica e diritto, XLIII Annata, Vol. XXVI, 2017, n. 1-2, pp. 69-112

Maria Romana Allegri

Alcune considerazioni sulla responsabilità degli intermediari digitali, e particolarmente dei social network provider,
per i contenuti prodotti dagli utenti

Some Considerations about the Liabilities of Digital Intermediaries, and Particularly of Social Network Providers,
for User-generated Contents

Prendendo spunto da alcuni casi giudiziari americani riguardanti l’eventuale responsabilità civile dei social media – soprattutto Twitter – per aver favorito la diffusione del terrorismo internazionale di matrice islamica, il saggio mette in luce le differenze fra la disciplina americana e quella europea. La prima è relativa all’irresponsabilità dei publisher per i contenuti prodotti da terzi, la seconda invece considera l’editore responsabile di quanto pubblicato proprio in virtù della sua posizione, soprattutto nel caso di contenuti tali da incitare all’odio e alla violenza. Alla luce della progressiva trasformazione del ruolo dei social network e delle sinergie fra i social network e l’editoria tradizionale, si considera la possibilità che agli intermediari digitali possa essere applicata la disciplina prevista per l’editoria, anche dal punto di vista dell’attribuzione di responsabilità. Infine, si esaminano i suggerimenti della Commissione europea per coinvolgere i provider nella lotta alla diffusione dei contenuti illeciti attraverso Internet, senza però dare luogo a forme di censura preventiva, che risulterebbe limitativa della libertà di espressione individuale.

The exponential growth of the hate pyramid on social networks places the jurist’s attention before ancient dilemmas and solutions that undermine the conceptual categories known up to now. The essay starts from the analysis of the different models of off line regulation on hate speech, highlighting how the advent of terrorism has caused a reversal tendency in the jurisprudence of the US Supreme Court on the “marketplace of ideas”. When, however, we move on to the immaterial dimension of the network, the compression of freedom of expression is left to the contractual autonomy of the main social networks, raising considerable concern for the nature of “private censorship” that the work of the intermediaries takes on. In Europe the hate speech has found an express regulation both in the single legal systems and at the supranational level, disciplines, however, whose concrete application has been limited by the balancing work carried out by the judges. The advent of the network and the tendential defensive attitude towards the new medium has led the  European States and the EU to adopt forms of soft and hard regulation by imposing to the social media the removal of all forms of hate speeches. The effect of these regulatory measures produces an undue squeeze of freedom of expression, depriving the Internet user of the guarantees that generally accompany the limitations of this fundamental right in the off line world.

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